Чтобы посмотреть видео гайд, кликните по изображению выше.
Одинаковая культура необходима для минимизации риска восстаний. Смогу ли я играя за Ивара Бескостного моментально сменить культуру в Crusader Kings 3 в прохождении на максимальном уровне сложности?
Приветствую в данном видео я покажу вам как можно сменить культуру подконтрольному персонажу на максимальном уровне сложности без сохранения прям подряд вот, например, пикаем ивара бескостного так правила игры давайте включим железного человека никаких сохранение ничего закрыть всю сложность игры обычная дальше только очень легкое легкое обычно, то есть обычно и тут максимально начинаем за него играть.
Итак собственно какие наши действия конкретно в этой ситуации да смотрите у нас две войны развязана, но я бы мог с ними повоевать там еще что-то, но я вам просто показываю это тестовое видео, поэтому мы сдаемся в этих войнах почему, потому что решение находится вот здесь, но принять его покуда мы воюем нельзя обратиться в местную культуру вы ведете войну, но это еще далеко не все досмотрите видео до конца и, то не все, что необходимо так эту войну я завершаю эту войну я завершаю так хорошо войны мы завершили одно есть обратиться в местный культур не хватает престижа значит престиж дается запер и иногда за охоту, но охота чаще стресс снижает, но гарантированно, как правило, он дается большинстве случаев за пири-пири проводится за деньги у нас денег много проводим данном случае 50 стоят так ну и все мотаем собственно время добро пожаловать пир начинается давайте ускоримся.
Так тут случайное событие видите потерял 75 престижа.
Далее плюс 150 престижа получил, но недостаточно, что обратиться не хватает 170 либо ждать, либо давайте еще пытаем части на охоте так, возможно, медведь найдется на ближайшем рынке плюс 150 престиже все уже есть, но надо подождать пока завершится завершится ивент охоты да плюс еще 150 престиже я получил все ставим игру на паузу у нас появилась обратиться в местную культуру, то есть у нас у ивара бескостного по умолчанию получается скандинавская культура да, а он здесь на островах англии и здесь культура гаевская когда еще это бывает полезно ну, например, у меня это было полезно когда я сменил тип наследования на синий рад и так получилось, что какой-то там 50.
Наследник в древе моей династии до в исследовании на среднюю кнопку мыши можете передвигать там у меня древо династии было куда больше, то есть во все стороны и там он вообще какой-то киприот или шут пойми кто и у него была другая культура, и то есть у него здесь вот даже, ну, священник там волк.
Они по-разному там друиды называются неважно, то есть у меня была опция обращать всех русских его культуру, то есть еще делать это бред, то есть я наоборот хотел за русских в данном случае да вот здесь я где-то играл за полоски, то есть, что я сделал я просто обратил его в культуру все обратиться в местную культуру, то есть место он обращается к не нафс к давайте, причем обратиться и его женушка, ну и соответственно, вот эти остальные придворные все культурно сменилось все гаевская культура теперь совете, соответственно, тоже мы можем ему дать задание смена конфессии в графстве вот тут еще есть конфессия католичество видите частично такая частично такая. Не путайте это с конфессиями это не религия именно культура вот карельская все, то есть местная культура везде тут га ильская конфессия тут другая культура именно какая нам нужна, то есть вот даже распространять культуру у нас есть, например, у вас какая-то культура где-то изменилось да там еретики или еще что-то неважное этикета по религиям, но я утрирую.
Вот, например, в дублине и у меня почему-то скандинавская культура до получилось может быть там он до этого ее навязывал ли еще что-то так исторически какие-то источники вот здесь карельской везде-везде гаевская здесь тоже это мне он принадлежит и скандинавская простая совете.
Выбираю управляющего да и ставлю его туда, где нужно сменить культуру все после этого начинает этот ползунок будет медленно заполняться он прогресс 2 3 4 5 когда он заполнится, то есть культура сменится на какую мне нужно ну, что же пишите в коментах свои варианты если они будут какие-то другие или просто пишите коменты, не забудьте поставить лайк подписывайтесь не подписаны благодарю за внимание.
Knowing about one’s own culture and that of one’s neighboring lords is essential for conquering and ruling successfully. Here’s why!
Quick Links
- Culture In Crusader Kings 3 Explained
- Royal Court & The Culture System
- Divergent & Hybrid Cultures
- Other Ways To Change Culture In Crusader Kings 3
- List Of Cultures In Crusader Kings 3
- Cultural Shifts & What They Do
Across the globe, there are thousands upon thousands of different cultures that are composed of individuals with regionally appreciated values, opinions, and ways of life. While Crusader Kings 3 is extremely detailed and complex, there is nowhere near this number of cultures in the game.
Despite this being the case, there are still dozens of different cultures in Crusader Kings 3 that players can experience through their character, though, sometimes one’s culture can change, either willfully or as a result of some great paradigm shift. Knowing about one’s own culture and that of one’s neighboring rulers is essential for conquering and ruling successfully, as there are many mechanics revolving around them.
Updated February 11, 2022 by Mark Hospodar: Crusader Kings 3 gets more complex with every DLC, which isn’t a bad thing by any stretch. With Royal Court, players can bask in the grandeur of their dynasties by collecting/commissioning artifacts and customizing their throne rooms.
The culture system was also revamped with the introduction of Royal Court. Fans now have more options when it comes to changing their culture in new and creative ways. This guide has been updated to give players a broad outline of how the Royal Court DLC affects culture in CK3.
Culture In Crusader Kings 3 Explained
Culture Overview
Culture in the game, much like in real life, is composed of the languages, local customs, and technological methods of a particular population. Additionally, there are different cultural groups as well, meaning that a few different cultures can belong to the same group, and, as a result, people dislike each other less than those of completely foreign cultures and cultural groups.
Crusader Kings 3 Culture Groups & Culture Opinion Modifiers
- Same cultural group & same culture: No opinion change
- Same cultural group & different culture: -5 opinion
- Different cultural group & different culture: -15 opinion
Effect Of Culture On A Ruler
Rulers will have an easier time managing a realm full of people who share the same culture and culture group. This is primarily because people will be able to relate to and trust an individual who upholds the same values as the common folk. It is especially important to make sure that all of one’s vassals are the same culture and cultural group if one wants a smoother, less revolt-ready rule.
Cultural Acceptance
Cultures also possess a Cultural Acceptance rating, similar to the Opinion rating between characters. A high Cultural Acceptance rating between two groups defines how much they like each other. This score is important if players intend on hybridizing two different cultures (more on that below).
Royal Court & The Culture System
The Royal Court DLC, along with its corresponding free update, implements a host of new changes when it comes to the culture system. Now, cultures are composed of 5 Cultural Pillars, as well as a collection of Traditions. A full list of Traditions can be found here. The Cultural Pillars are composed of:
- Heritage
- Language
- Martial Custom
- Aesthetics
- Ethos
The final Cultural Pillar, Ethos, is quite important. It defines, broadly, a particular culture’s values and principles. Since Ethos is critical to a culture’s core identity, they are broken up into 7 «traits,» of which every culture will possess one. The 7 types of Ethos are:
- Bellicose
- Bureaucratic
- Communal
- Courtly
- Egalitarian
- Spiritual
- Stoic
Each Ethos bestows a different benefit to its culture. For example, Bellicose aids in the recruitment of mercenary companies, Men-at-Arms, and establishes a larger levy size. Courtly buffs monthly Prestige gain, reduces title creation costs, and increases House Opinion and Court Grandeur. As such, certain cultures are more warlike, spiritual, scholarly, etc. based on their Ethos.
Divergent & Hybrid Cultures
New cultures can form in a variety of ways, one of which is through Divergence. A Divergent Culture splits from its parent culture and forms its own identity. At least 1 Cultural Pillar must be changed to diverge. Traditions can be altered as well. The more players wish to deviate from their parent culture, the more Prestige it will cost to implement.
A Hybrid Culture is essentially a combination of two cultures. Players can mix and match the Cultural Pillars and Traditions of their parent cultures to form something entirely unique. It’s worth noting, however, that a different Heritage, along with a high Cultural Acceptance rate between the two groups needs to be in effect before hybridization occurs.
Other Ways To Change Culture In Crusader Kings 3
Changing Culture With A Minor Decision
Once in a character’s life, the player can choose to convert to the local culture if they are not already part of it. On the vertical menu bar on the right side of the screen, near the top, there is a brown icon that looks like a quill and bottle of ink. To reach the «Convert to local culture» decision, click this button to open up this small menu and take action. The minor decision to «Have the realm embrace local traditions» is also available through this tab and will allow players to convert their entire realm.
Changing To A Specific Culture With A Major Decision
Landed characters who possess a court can take important actions while ruling their lands in the form of many specific major decisions that only appear if the player meets one of the more significant requirements to make them. There are 4 major decisions that can be taken to change one’s culture to that of a specific group:
- Embrace English Culture (Adopt English Culture)
— Must be an adult
— Must own the Kingdom of England title
— Must have one’s capital in the Kingdom of England
— Must be of the Frankish culture group
- Embrace Outremer Culture (Adopt Outremer Culture)
— Must be of the Frankish culture group
— Character or liege must be of a Christian faith
— Must form the Outremer Empire decision
— Must have one’s capital is in the region of Africa, the Middle-East, or Persia
— Must possess or have a liege that possesses the Empire of Outremer title
- Establish Norman Culture (Adopt Norman Culture)
— Must be at peace
— Must own and fully control the Duchy of Neustria
— Must be of the Norse culture group
— Must have at least one county de jure part of the Duchy of Neustria that has French culture
— Norman culture must not exist yet
- Unify the Burgundies (Adopt Occitan Culture)
— Must be an adult
— Must be at peace
— Must have capital in the region of Burgundy
— Must control the region of Burgundy
— Liege must own the Holy Roman Empire, Empire of Francia, or Kingdom of France title
— Level of Fame is at least Illustrious
Changing Culture As A Result Of A Demand
On occasion, populist factions can rise up and become a problem if the population of one’s lands does not match that of the ruler, and, if such a populist faction defeats the player in battle, they can demand their liege’s cultural (and sometimes faith) conversion.
Changing The Culture Of A Child
If the player has the power to do so, they can assign a child (either themselves, their heir, or other kids) to a guardian of a different culture. While doing so, one can select the «Convert culture» option when setting up the new ward and guardian relationship.
Changing The Culture Of A County
The most tried and true method of converting decent chunks of the population at a time is to utilize one’s steward. In the Council menu, take note of the 3 icons in the portrait of one’s active steward to find the one that looks like the top of a lit candle. This button is to get one’s steward to perform the «Promote Culture» action in the county that one can select after clicking the small candle button.
Reforming A Culture
Players aren’t locked into their decisions when it comes to the details of their culture. A Cultural Head can reform their culture without resorting to Divergence/Hybridization. Things like Traditions, Ethos, etc. can be changed at the cost of Prestige. Alterations, however, will need time to take effect, with more major changes taking longer to implement.
List Of Cultures In Crusader Kings 3
There are close to 40 cultural groups in total within Crusader Kings 3, and most have multiple cultures under them. While it is more useful to keep track of them by their names, players should also note the differences in each group’s names for their rulers and champions, as this can give players an indication of the kind of cultural group they are from without having to check a specific character’s profile.
Appearances between cultural groups will also vary, as can be seen in the changes of clothing as well as the different looks of a nation’s armies and coat of arms. These features are all important to properly represent the different people players will encounter throughout their crusades and (hopefully) long years of reigning supreme. Here’s a two-part alphabetic breakdown of each cultural group and the cultures within them to use as a reference.
Cultural Group — Part 1 |
Cultures |
Akan |
Akan, Guan, Kru |
Arabic |
Andalusian, Bedouin, Egyptian, Maghrebi, Mashriqi, Yemeni |
Baltic |
Latgalian, Lithuanian, Prussian |
Balto-Finnic |
Estonian, Finnish, Karelian, Sami, Vepsian |
Berber |
Baranis, Butr, Zaghawa |
Brythonic |
Breton, Cornish, Cumbrian, Pictish, Welsh |
Burman |
Burmese, Mon |
Byzantine |
Alan, Armenian, Assyrian, Georgian, Greek |
Central African |
Hausa, Kanuri, Nupe, Sao |
Central Germanic |
Bavarian, Dutch, Franconian, Frisian, German, Saxon, Swabian |
Chinese |
Han |
Dravidian |
Kannada, Tamil, Telugu |
East African |
Daju, Ethiopian, Nubian, Welayta |
East Slavic |
Ilmenian, Russian, Severian, Volhynian |
Frankish |
Frankish, French, Norman, Occitan, Outremer |
Goidelic |
Gaelic, Irish, |
Guinean Uplander |
Bobo, Gur, Malinke, Marka, Mel |
Horn African |
Afar, Beja, Somali |
Iberian |
Aragonese, Asturleonese, Basque, Castilian, Catalan, Galician, Portuguese, Suebi, Visigothic |
Indo-Aryan |
Assamese, Bengali, Gujarati, Hindustani, Kashmiri, Marathi, Nepali, Oriya, Punjabi, Rajput, Sindhi, Sinhala |
Iranian |
Afghan, Baloch, Daylamite, Khwarezmian, Kurdish, Persian, Saka, Sogdian, Tajik, Tocharian |
Israelite |
Ashkenazi, Sephardi |
Latin |
Cisalpine, Italian, Lombard, Roman, Sardinian, Sicilian |
Magyar |
Hungarian, Mogyer |
Mongolic |
Buryat, Jurchen, Kerait, Khitan, Mongol, Naiman, Oirat, Tuyuhun |
Niger Delta |
Edo, Ewe, Igbo, Yoruba |
North Germanic |
Danish, Norse, Norwegian, Swedish |
Qiangic |
Qiang, Tangut |
Cultural Group — Part 2 |
Cultures |
Sahelian |
Bozo, Mossi, Qaw, Songhai, Soninke, Sorko |
Senegambian |
Pulaar, Serer, Wolof |
South Slavic |
Bosnian, Bulgarian, Croatian, Serbian, Vlach |
Tibetan |
Bodpa, Kirati, Lhomon, Sumpa, Tsangpa, Zhangzhung |
Tocharian |
Tocharian |
Turkic |
Avar, Bashkir, Bolghar, Chuvash, Cuman, Karluk, Khazar, Kimek, Kipchak, Kirghiz, Laktan, Oghuz, Ongud, Pecheneg, Shatuo, Uriankhai, Uyghur, Yughur |
Urgo-Permian |
Bjarmian, Ostyak, Permian |
Vlach |
Vlach |
Volga-Finnic |
Mari, Merya, Meshchera, Mordvin, Muroma |
West Germanic |
Anglo-Saxon, English, Old Saxon, Scots |
West Slavic |
Carantanian, Czech, Polabian, Polish, Pomeranian, Slovien |
Cultural Shifts & What They Do
About Culture Splits
There are a few specific Cultures that will likely split if neither the player nor another ruler in the game does something about it—mainly uniting certain regions.
Culture |
Time Of Split |
New Cultures Created |
Condition For Culture Split |
Visigothic |
Between 850 and 920 |
|
|
Anglo-Saxon |
Between 850 and 950 |
|
|
Norse |
Between 950 and 990 |
|
|
About Melting Pots
The only true Melting Pot in-game is the one that takes place in the Mediterranean. The south of what is now Italy can have much of its Cultures melted into Sicilian over time. However, like with many things in CK3, there are criteria that need to be met in order for this to happen. Here are the duchies that Sicilian can emerge from:
- Benevento
- Capua
- Apulia
- Salerno
- Calabria
- Sicily
In order for Sicilian to appear in any of the above-mentioned duchies, one of the following Cultures must be present:
- Norman
- Baranis
- Italian
- Lombard
- Greek
In addition to the previous criteria, a much more specific one must be in place for the Melting Pot to occur. The ruler of any country in the mentioned duchies must be one of the mentioned Cultures, however, must not be the same Culture as the county they are ruling.
For example, for Sicilian to appear as a Culture resulting from the Melting Pot effect, a ruler of a county in Benevento could be of Greek Culture, but the county they are ruling from in the Benevento duchy must be any of the other mentioned Cultures except Greek.
Crusader Kings 3 is currently available on PC, PS5, and Xbox Series X/S.
MORE: Crusader Kings 3: Everything You Need To Know About Marriage & Family
Knowing about one’s own culture and that of one’s neighboring lords is essential for conquering and ruling successfully. Here’s why!
Quick Links
- Culture In Crusader Kings 3 Explained
- Royal Court & The Culture System
- Divergent & Hybrid Cultures
- Other Ways To Change Culture In Crusader Kings 3
- List Of Cultures In Crusader Kings 3
- Cultural Shifts & What They Do
Across the globe, there are thousands upon thousands of different cultures that are composed of individuals with regionally appreciated values, opinions, and ways of life. While Crusader Kings 3 is extremely detailed and complex, there is nowhere near this number of cultures in the game.
Despite this being the case, there are still dozens of different cultures in Crusader Kings 3 that players can experience through their character, though, sometimes one’s culture can change, either willfully or as a result of some great paradigm shift. Knowing about one’s own culture and that of one’s neighboring rulers is essential for conquering and ruling successfully, as there are many mechanics revolving around them.
Updated February 11, 2022 by Mark Hospodar: Crusader Kings 3 gets more complex with every DLC, which isn’t a bad thing by any stretch. With Royal Court, players can bask in the grandeur of their dynasties by collecting/commissioning artifacts and customizing their throne rooms.
The culture system was also revamped with the introduction of Royal Court. Fans now have more options when it comes to changing their culture in new and creative ways. This guide has been updated to give players a broad outline of how the Royal Court DLC affects culture in CK3.
Culture In Crusader Kings 3 Explained
Culture Overview
Culture in the game, much like in real life, is composed of the languages, local customs, and technological methods of a particular population. Additionally, there are different cultural groups as well, meaning that a few different cultures can belong to the same group, and, as a result, people dislike each other less than those of completely foreign cultures and cultural groups.
Crusader Kings 3 Culture Groups & Culture Opinion Modifiers
- Same cultural group & same culture: No opinion change
- Same cultural group & different culture: -5 opinion
- Different cultural group & different culture: -15 opinion
Effect Of Culture On A Ruler
Rulers will have an easier time managing a realm full of people who share the same culture and culture group. This is primarily because people will be able to relate to and trust an individual who upholds the same values as the common folk. It is especially important to make sure that all of one’s vassals are the same culture and cultural group if one wants a smoother, less revolt-ready rule.
Cultural Acceptance
Cultures also possess a Cultural Acceptance rating, similar to the Opinion rating between characters. A high Cultural Acceptance rating between two groups defines how much they like each other. This score is important if players intend on hybridizing two different cultures (more on that below).
Royal Court & The Culture System
The Royal Court DLC, along with its corresponding free update, implements a host of new changes when it comes to the culture system. Now, cultures are composed of 5 Cultural Pillars, as well as a collection of Traditions. A full list of Traditions can be found here. The Cultural Pillars are composed of:
- Heritage
- Language
- Martial Custom
- Aesthetics
- Ethos
The final Cultural Pillar, Ethos, is quite important. It defines, broadly, a particular culture’s values and principles. Since Ethos is critical to a culture’s core identity, they are broken up into 7 «traits,» of which every culture will possess one. The 7 types of Ethos are:
- Bellicose
- Bureaucratic
- Communal
- Courtly
- Egalitarian
- Spiritual
- Stoic
Each Ethos bestows a different benefit to its culture. For example, Bellicose aids in the recruitment of mercenary companies, Men-at-Arms, and establishes a larger levy size. Courtly buffs monthly Prestige gain, reduces title creation costs, and increases House Opinion and Court Grandeur. As such, certain cultures are more warlike, spiritual, scholarly, etc. based on their Ethos.
Divergent & Hybrid Cultures
New cultures can form in a variety of ways, one of which is through Divergence. A Divergent Culture splits from its parent culture and forms its own identity. At least 1 Cultural Pillar must be changed to diverge. Traditions can be altered as well. The more players wish to deviate from their parent culture, the more Prestige it will cost to implement.
A Hybrid Culture is essentially a combination of two cultures. Players can mix and match the Cultural Pillars and Traditions of their parent cultures to form something entirely unique. It’s worth noting, however, that a different Heritage, along with a high Cultural Acceptance rate between the two groups needs to be in effect before hybridization occurs.
Other Ways To Change Culture In Crusader Kings 3
Changing Culture With A Minor Decision
Once in a character’s life, the player can choose to convert to the local culture if they are not already part of it. On the vertical menu bar on the right side of the screen, near the top, there is a brown icon that looks like a quill and bottle of ink. To reach the «Convert to local culture» decision, click this button to open up this small menu and take action. The minor decision to «Have the realm embrace local traditions» is also available through this tab and will allow players to convert their entire realm.
Changing To A Specific Culture With A Major Decision
Landed characters who possess a court can take important actions while ruling their lands in the form of many specific major decisions that only appear if the player meets one of the more significant requirements to make them. There are 4 major decisions that can be taken to change one’s culture to that of a specific group:
- Embrace English Culture (Adopt English Culture)
— Must be an adult
— Must own the Kingdom of England title
— Must have one’s capital in the Kingdom of England
— Must be of the Frankish culture group
- Embrace Outremer Culture (Adopt Outremer Culture)
— Must be of the Frankish culture group
— Character or liege must be of a Christian faith
— Must form the Outremer Empire decision
— Must have one’s capital is in the region of Africa, the Middle-East, or Persia
— Must possess or have a liege that possesses the Empire of Outremer title
- Establish Norman Culture (Adopt Norman Culture)
— Must be at peace
— Must own and fully control the Duchy of Neustria
— Must be of the Norse culture group
— Must have at least one county de jure part of the Duchy of Neustria that has French culture
— Norman culture must not exist yet
- Unify the Burgundies (Adopt Occitan Culture)
— Must be an adult
— Must be at peace
— Must have capital in the region of Burgundy
— Must control the region of Burgundy
— Liege must own the Holy Roman Empire, Empire of Francia, or Kingdom of France title
— Level of Fame is at least Illustrious
Changing Culture As A Result Of A Demand
On occasion, populist factions can rise up and become a problem if the population of one’s lands does not match that of the ruler, and, if such a populist faction defeats the player in battle, they can demand their liege’s cultural (and sometimes faith) conversion.
Changing The Culture Of A Child
If the player has the power to do so, they can assign a child (either themselves, their heir, or other kids) to a guardian of a different culture. While doing so, one can select the «Convert culture» option when setting up the new ward and guardian relationship.
Changing The Culture Of A County
The most tried and true method of converting decent chunks of the population at a time is to utilize one’s steward. In the Council menu, take note of the 3 icons in the portrait of one’s active steward to find the one that looks like the top of a lit candle. This button is to get one’s steward to perform the «Promote Culture» action in the county that one can select after clicking the small candle button.
Reforming A Culture
Players aren’t locked into their decisions when it comes to the details of their culture. A Cultural Head can reform their culture without resorting to Divergence/Hybridization. Things like Traditions, Ethos, etc. can be changed at the cost of Prestige. Alterations, however, will need time to take effect, with more major changes taking longer to implement.
List Of Cultures In Crusader Kings 3
There are close to 40 cultural groups in total within Crusader Kings 3, and most have multiple cultures under them. While it is more useful to keep track of them by their names, players should also note the differences in each group’s names for their rulers and champions, as this can give players an indication of the kind of cultural group they are from without having to check a specific character’s profile.
Appearances between cultural groups will also vary, as can be seen in the changes of clothing as well as the different looks of a nation’s armies and coat of arms. These features are all important to properly represent the different people players will encounter throughout their crusades and (hopefully) long years of reigning supreme. Here’s a two-part alphabetic breakdown of each cultural group and the cultures within them to use as a reference.
Cultural Group — Part 1 |
Cultures |
Akan |
Akan, Guan, Kru |
Arabic |
Andalusian, Bedouin, Egyptian, Maghrebi, Mashriqi, Yemeni |
Baltic |
Latgalian, Lithuanian, Prussian |
Balto-Finnic |
Estonian, Finnish, Karelian, Sami, Vepsian |
Berber |
Baranis, Butr, Zaghawa |
Brythonic |
Breton, Cornish, Cumbrian, Pictish, Welsh |
Burman |
Burmese, Mon |
Byzantine |
Alan, Armenian, Assyrian, Georgian, Greek |
Central African |
Hausa, Kanuri, Nupe, Sao |
Central Germanic |
Bavarian, Dutch, Franconian, Frisian, German, Saxon, Swabian |
Chinese |
Han |
Dravidian |
Kannada, Tamil, Telugu |
East African |
Daju, Ethiopian, Nubian, Welayta |
East Slavic |
Ilmenian, Russian, Severian, Volhynian |
Frankish |
Frankish, French, Norman, Occitan, Outremer |
Goidelic |
Gaelic, Irish, |
Guinean Uplander |
Bobo, Gur, Malinke, Marka, Mel |
Horn African |
Afar, Beja, Somali |
Iberian |
Aragonese, Asturleonese, Basque, Castilian, Catalan, Galician, Portuguese, Suebi, Visigothic |
Indo-Aryan |
Assamese, Bengali, Gujarati, Hindustani, Kashmiri, Marathi, Nepali, Oriya, Punjabi, Rajput, Sindhi, Sinhala |
Iranian |
Afghan, Baloch, Daylamite, Khwarezmian, Kurdish, Persian, Saka, Sogdian, Tajik, Tocharian |
Israelite |
Ashkenazi, Sephardi |
Latin |
Cisalpine, Italian, Lombard, Roman, Sardinian, Sicilian |
Magyar |
Hungarian, Mogyer |
Mongolic |
Buryat, Jurchen, Kerait, Khitan, Mongol, Naiman, Oirat, Tuyuhun |
Niger Delta |
Edo, Ewe, Igbo, Yoruba |
North Germanic |
Danish, Norse, Norwegian, Swedish |
Qiangic |
Qiang, Tangut |
Cultural Group — Part 2 |
Cultures |
Sahelian |
Bozo, Mossi, Qaw, Songhai, Soninke, Sorko |
Senegambian |
Pulaar, Serer, Wolof |
South Slavic |
Bosnian, Bulgarian, Croatian, Serbian, Vlach |
Tibetan |
Bodpa, Kirati, Lhomon, Sumpa, Tsangpa, Zhangzhung |
Tocharian |
Tocharian |
Turkic |
Avar, Bashkir, Bolghar, Chuvash, Cuman, Karluk, Khazar, Kimek, Kipchak, Kirghiz, Laktan, Oghuz, Ongud, Pecheneg, Shatuo, Uriankhai, Uyghur, Yughur |
Urgo-Permian |
Bjarmian, Ostyak, Permian |
Vlach |
Vlach |
Volga-Finnic |
Mari, Merya, Meshchera, Mordvin, Muroma |
West Germanic |
Anglo-Saxon, English, Old Saxon, Scots |
West Slavic |
Carantanian, Czech, Polabian, Polish, Pomeranian, Slovien |
Cultural Shifts & What They Do
About Culture Splits
There are a few specific Cultures that will likely split if neither the player nor another ruler in the game does something about it—mainly uniting certain regions.
Culture |
Time Of Split |
New Cultures Created |
Condition For Culture Split |
Visigothic |
Between 850 and 920 |
|
|
Anglo-Saxon |
Between 850 and 950 |
|
|
Norse |
Between 950 and 990 |
|
|
About Melting Pots
The only true Melting Pot in-game is the one that takes place in the Mediterranean. The south of what is now Italy can have much of its Cultures melted into Sicilian over time. However, like with many things in CK3, there are criteria that need to be met in order for this to happen. Here are the duchies that Sicilian can emerge from:
- Benevento
- Capua
- Apulia
- Salerno
- Calabria
- Sicily
In order for Sicilian to appear in any of the above-mentioned duchies, one of the following Cultures must be present:
- Norman
- Baranis
- Italian
- Lombard
- Greek
In addition to the previous criteria, a much more specific one must be in place for the Melting Pot to occur. The ruler of any country in the mentioned duchies must be one of the mentioned Cultures, however, must not be the same Culture as the county they are ruling.
For example, for Sicilian to appear as a Culture resulting from the Melting Pot effect, a ruler of a county in Benevento could be of Greek Culture, but the county they are ruling from in the Benevento duchy must be any of the other mentioned Cultures except Greek.
Crusader Kings 3 is currently available on PC, PS5, and Xbox Series X/S.
MORE: Crusader Kings 3: Everything You Need To Know About Marriage & Family
Главная » Гайды и прохождения » Как в Crusader Kings 3 сменить культуру? Гайд по глобальной стратегической игре
КатегорииГайды и прохождения
Вопросов по новой глобальной стратегии от Paradox Interactive поступает на почту множество, разберём ещё один. Как в Crusader Kings 3 сменить культуру после завоевания поселения? Гайд ориентирован на новичков, поскольку ветераны второй части прекрасно разобрались с этим аспектом произведения.
Влияние культурного пласта в этой видеоигре тяжело переоценить, поскольку именно он отражается на взаимоотношениях лидера со своим населением. Включая жителей территорий, недавно перешедших под ваш контроль. Другие люди смотрят на вас, особенно это касается представителей противоборствующего пласта.
Для примера можно вспомнить, что европейцы и азиаты отрицательно относятся к викингам и откровенно недолюбливают их. Если на участке карты нет союзников, а окружающие отказываются вести с вами какие-либо взаимоотношения, подумайте о религиозной и культурологической сочетаемости. Помните, что на дворе Средневековье, поэтому тёплого приёма и терпимости не ждите.
Интерфейс в данном случае элементарный и составлен грамотно. Вначале нажимаем на нужного нам персонажа, затем тыкаем на его текущую культуру и тыкаем на провинцию (либо на столицу государства), где присутствует необходимый вам вариант. Это же касается и религии. Останется подтвердить действие нажатием на кнопку «Смена конфессии». Процедура завершена.
Дополнительно отмечу, что у каждого варианта Culture есть определённые нововведения, отмеченные в нижней части соответствующего интерфейсного окна. Присутствуют и требования для разблокировки оставшихся пунктов, которые придется выполнить. Мудрый правитель обязан распространять своё культурное влияние на максимально широкие территории.
Остались вопросы по 4X-стратегии от Paradox Interactive? Задавайте их через форму для комментирования ниже.
Подписывайтесь на наши каналы в Яндекс.Дзене и на YouTube! Копирование текстов с сайта GameNewsBlog.ru запрещено. Комментарии закрыты ввиду невозможности их модерации.
GNB-Gamer
Содержание
- 1. Как перенести столицу в Crusader Kings 3
- 2. Как отобрать титул (владение) у вассала
- 3. Как сменить религию, конфессию (стать католиком или принять Ислам)
- 4. Как сменить культуру у завоеванного региона
В Crusader Kings 3 далеко не все возможности понятны с первого взгляда. В этом гайде мы расскажем, как использовать некоторые геймплейные функции. А если вы хотите побольше узнать про саму игру, можете ознакомиться с нашим обзором.
Прежде всего нужно учитывать, что подходящие для смены столицы города должны принадлежать вам. То есть, находиться не в подчинении вашего вассала. Чтобы узнать, кому принадлежит владение, нажмите на город и посмотрите на пункт «Владелец». Там должно находиться слово «Вы», что и позволит перенести столицу, если эту функцию поддерживает ваша фракция. Потом нужно лишь нажать на следующую кнопку:
Как отобрать титул (владение) у вассала
Для смены столицы возможно понадобится необходимость лишения вассала его титула. В качестве варианта можно использовать специальную функцию, но она недоступна при низком «авторитете короны». Проверить этот показатель можно в меню «Держава» (F2):
Если повысить авторитет короны, может появиться и возможность снимать титулы. В зависимости от фракции, уровень необходимого авторитета может различаться. А чтобы отобрать у вассала титул, нажмите на него правой кнопкой мыши и выберите соответствующую функцию. Но будьте осторожны — отнятые земли могут спровоцировать войну с вашим подданным.
Подробнее о титулах и вассалах вы можете прочитать в другом нашем гайде.
Как сменить религию (стать католиком или принять Ислам)
Для начала на карте мира выберите того персонажа, который относится к необходимой религии. Затем в этом окошке выберите следующий пункт, который отображает веру героя:
Откроется окно этой религии. Вам необходимо нажать на кнопку «Обратиться в конфессию». Это действие потребует некоторую сумму «благочестия», а еще отразится на отношениях с вашими вассалами, поэтому выбирайте с умом. Если же вам необходимо сменить религию в захваченном регионе, выберите соответствующую функцию у вашего советника по вере.
Как сменить культуру у завоеванного региона
Обычно культура меняется у захваченного графства, чей народ придерживается иных традиций, чем ваш. Чтобы выполнить это действие, откройте окно «Совет» (F4) и используйте функцию «Распространить культуру» у управляющего.
Другие гайды
- Одна из лучших ПК-игр этого года: критики в восторге от Crusader Kings 3
- Обзор Crusader Kings 3. Сам себе феодал
- Игрок случайно оголил женщину в Crusader Kings 3 — забавный баг попал в ТОП Reddit
Добрый день, любители Сrusader Kings.
Сегодня поговорим о том, как сменить культуру в Crusader Kings 3.
На что влияет культура?
В нижней левой части экрана можно найти всю информацию о культуре персонажа. Там будут иконки в виде свечей. Нажмите на иконки, чтобы узнать, кто является руководителем вашей культуры. Культурный лидер определяет увлечение культурой и технологии, которые государство, скорее всего, будет изучать. На том же экране показаны все технологии, которые сумела освоить ваша культура к настоящему моменту. И общий прогресс в отношении каждой из них.
Культура вашего персонажа определяет, как другие видят вас и насколько хорошо вы контролируете свои графства. К примеру, предположим, что вы принадлежите к норвежской культуре. В этом случае зачастую другие правители будут противостоять вам и относиться негативно. Обычно у вас будет отрицательное мнение о персонаже другой культуры. Вы можете обнаружить отсутствие союзников на конкретной, недавно завоеванной территории, что может быть связано с совершенно иной культурой. А это может привести к тому, что ваше время в этих землях будет непродолжительным.
На самом деле, поменять культуру достаточно просто. Делается это так:
- Выбираем персонажа
- Нажимаем на его культуру,
- Далее нажимаем на провинцию или на столицу, где есть нужная нам культура или религия
- И там уже находим кнопку «Принять конфессию».
Как сменить культуру завоеванной территории?
Аналогичные культурные конфликты могут произойти с гражданами, у которых есть такой же титул. Если вы контролируете графство в Шотландии, жители — гэльцы, а вы — норд, то граждане вряд ли будут вас слушать. Вам нужно будет попытаться преобразовать их в свою культуру, используя своего управляющего или маршала для усиления контроля. Вы можете сделать это со страницы «Совет». У вашего управляющего есть особая задача, связанная с посещением графства и его преобразованием в вашу культуру. На это уйдет несколько лет. Графство может посетить и ваш маршал, и он сможет сделать все то же самое, но вместо преобразования графства в вашу культуру он попросту усилит контроль над территорией, исключит заговоры и восстания.
Это все, что нужно знать о том, как сменить культуру в Crusader Kings 3.
Знание о своей культуре и культуре соседних лордов необходимо для успешного завоевания и правления. Вот почему!
По всему миру существуют тысячи и тысячи различных культур, состоящих из людей с ценностями, мнениями и образом жизни, признанными на региональном уровне. Хотя Crusader Kings 3 чрезвычайно детализирован и сложен, в игре нет такого количества культур.
Несмотря на это, по-прежнему существуют десятки различных культур, которые игроки могут испытать через своего персонажа, хотя иногда культура человека может измениться либо намеренно, либо в результате какого-то большого сдвига парадигмы. Знание о своей культуре и культуре соседних лордов необходимо для завоевания и успешного правления, так как вокруг них вращается множество механик.
Содержание
- Объяснение культуры в Crusader Kings 3
- Обзор культуры
- Crusader Kings 3 Culture Groups amp ; Культурные модификаторы мнения
- Влияние культуры на правителя
- Все способы изменить культуру в Crusader Kings 3
- Изменение культуры с незначительным решением
- Переход к определенной культуре с серьезным решением
- Изменение культуры в результате Спрос
- Изменение культуры ребенка
- Изменение культуры округа
Объяснение культуры в Crusader Kings 3
Обзор культуры
Культура в игре , как и в реальной жизни, состоит из языков, местных обычаев и технологических приемов конкретного населения. Кроме того, существуют разные культурные группы а это означает, что несколько разных культур могут принадлежать к одной и той же группе, и, как следствие, люди не любят друг друга меньше, чем представители совершенно чужих культур и культурных групп.
Crusader Kings 3 Culture Groups amp ; Культурные модификаторы мнения
- Та же культурная группа amp; та же культура: без изменения мнения
- Та же культурная группа amp; другая культура: -5 мнений
- Другая культурная группа amp; другая культура: -15 мнений
Влияние культуры на правителя
Правителям будет легче управлять царством, полным людей, которые разделяют ту же культуру и культурную группу. Это в первую очередь потому, что люди смогут относиться к человеку, который придерживается тех же ценностей, что и простой народ, и доверять ему. Особенно важно убедиться, что все вассалы принадлежат к одной и той же культуре и культурной группе, если вы хотите более плавного, менее готового к восстанию правила.
Все способы изменить культуру в Crusader Kings 3
Изменение культуры с незначительным решением
Один раз в жизни персонажа жизни, игрок может выбрать переход в местную культуру, если он еще не является ее частью. На вертикальной панели меню в правой части экрана, вверху, есть коричневый значок, похожий на перо и бутылку с чернилами. Чтобы добраться до «Решение «Преобразовать в местную культуру », нажмите эту кнопку, чтобы открыть это небольшое меню и принять меры. Второстепенное решение « Принять региональные традиции » также доступно на этой вкладке и позволит игрокам преобразовать все свое царство.
Переход к определенной культуре с серьезным решением
Приземленные персонажи, обладающие судом, могут предпринимать важные действия, управляя своими землями, в форме множества конкретных важных решений, которые появляются только в том случае, если игрок выполняет одно из наиболее важных требований для их принятия. Есть 4 основных решения, которые можно принять, чтобы изменить свою культуру на культуру определенной группы.
- Примите английскую культуру ( Примите английскую культуру )
— Должен быть взрослым — Должен владеть титулом Королевства Англии — Должен иметь столицу в Королевстве Англии — Должен принадлежать к группе франкской культуры
Рекомендуем ознакомится с другими гайдами на популярные игры tattoo-mall.ru. Расскажем про секреты и хитрости, которые можно использовать в играх со своей выгодой. А также про полезные и интересные историй в видеоиграх.
- Принять культуру Outremer ( Принять культуру аутремеров )
— Должен принадлежать к группе франкской культуры — Персонаж или сюзерен должен быть христианского вероисповедания — Должен формировать решение Империи Аутремеров — Должен иметь свою столицу в регионе Африки, Ближнего Востока или Персии — Должен иметь или иметь сеньор, имеющий титул Империи аутремеров
- Установление нормандской культуры ( Принять нормандскую культуру )
— Должен быть в мире — Должен владеть и полностью контролировать Герцогство Нейстрия — Должен принадлежать к группе норвежской культуры — Должен иметь хотя бы одно графство, де-юре часть герцогства Нейстрия, которое имеет французскую культуру — Нормандская культура не должна существовать
- Объедините бургундии ( Примите окситанскую культуру )
— Должен быть взрослым — Должен быть в мире — Должен иметь капитал в регион Бургундия — должен контролировать регион Бургундия — Льеж должен владеть Священной Римской Империей, Империей Франсии или Королевством Франции — Уровень славы, по крайней мере, выдающийся
Изменение культуры в результате Спрос
Иногда популистские фракции могут возникать и стать проблемой, если население страны не соответствует населению правителя, и, если такая фракция побеждает игрока в битве, они могут потребовать культурного (а иногда и религиозного) преобразования своего сюзерена. .
Изменение культуры ребенка
Если игрок имеет право сделать это, он может назначить ребенка (себя, своего наследника или других детей) опекуном. другой культуры. При этом можно выбрать опцию «Преобразовать культуру» при настройке новых отношений подопечных и опекунов.
Изменение культуры округа
Самый проверенный и верный метод преобразовывать приличные куски населения за один раз — значит использовать своего управляющего. В меню Совета обратите внимание на 3 значка на портрете активного стюарда, чтобы найти тот, который выглядит как верхняя часть зажженной свечи. Эта кнопка предназначена для того, чтобы один из управляющих выполнил действие Продвигать культуру в округе, которое можно выбрать, нажав маленькую кнопку со свечой.