Rats nest in mesh 3ds max как исправить

Всем привет! При экспорте в OBJ из 3D Max 2015, в конце экспорта выдает вот такую ошибку:
  • Форум
  • 3D Studio MAX

Автор

Сообщение

Вставить имя в ответ
Перейти в профиль

arhitec

Репутация: 374

На сайте c 04.03.2008
Сообщений: 308
Краснодар

08.02.2017 11:33

Всем привет!

При экспорте в OBJ из 3D Max 2015, в конце экспорта выдает вот такую ошибку: «rats nest in mesh Line172»

Что это за зверь и как его исправить?

Вставить имя в ответ
Перейти в профиль

larrs

Репутация: 4109

На сайте c 23.05.2011
Сообщений: 4847

08.02.2017 11:43

http://meandmy3d.com/rats-nest-warning-3dsmax/ 

Вставить имя в ответ
Перейти в профиль

arhitec

Репутация: 374

На сайте c 04.03.2008
Сообщений: 308
Краснодар

09.02.2017 23:01

Все разобрался, спасибо большое!

Вставить имя в ответ
Перейти в профиль

Ales522

Репутация: 3164

На сайте c 27.02.2008
Сообщений: 1347
Москва

24.02.2019 13:01

а я не могу разобраться! когда я экспортирую в обж. у меня не чего не поет!но мне азмины присылают всегда одно и тоже! https://clip2net.com/s/3ZYIxfl  помогите!

Вставить имя в ответ
Перейти в профиль

Dogeva

Репутация: 4341

На сайте c 28.02.2017
Сообщений: 1666
Omsk

24.02.2019 14:12

Не знаю почему у тебя не вылазит варнинг при экспорте. Знаю как быстро вылечить. Берешь предмет с крысами, выделяешь вручную каждый объект и деатачишь. Исходный предмет удаляешь. Мне помогает

И что за мерзкое название плейн058? Нормально переименовать объекты, не?

Вставить имя в ответ
Перейти в профиль

Lekson

Репутация: 1364

На сайте c 20.05.2009
Сообщений: 193

22.06.2019 23:02

У меня сейчас похожая ситуация. Модераторы не публикуют модель, потому что при импорте/екпорте выдает предупреждение Nested mesh. У меня этой ошибки нет, я всю модель передублировал. Делал детач полигонов с копией старую сетку удалял. Не знаю что и делать, первый раз такое у меня.

Вставить имя в ответ
Перейти в профиль

newzboy

Репутация: 3643

На сайте c 12.11.2010
Сообщений: 105

03.07.2019 12:47

Вот нашел видос
 по проверке модели.

Старожилы моделинга подскажите, это оно или нужно еще капать =)

Спасибо

ПС: Аналогично модеры тыкнули меня в такую ошибку.

Пришлось копать. Сейчас сижу чищу сетку по этому видосу.

Как закончу отпишусь.

Вставить имя в ответ
Перейти в профиль

arhitec

Репутация: 374

На сайте c 04.03.2008
Сообщений: 308
Краснодар

03.07.2019 14:39

Цитата newzboy:

Вот нашел видос
 по проверке модели.

Старожилы моделинга подскажите, это оно или нужно еще капать =)

Спасибо

ПС: Аналогично модеры тыкнули меня в такую ошибку.

Пришлось копать. Сейчас сижу чищу сетку по этому видосу.

Как закончу отпишусь.

Отпишись, пожалуйста, о результате!

Очень интересно что вышло.

Вставить имя в ответ
Перейти в профиль

newzboy

Репутация: 3643

На сайте c 12.11.2010
Сообщений: 105

08.07.2019 23:01

Немного почитал в интернете

Пошел править проверяя каждый полик

Использовал — xView

Использовал — STL

Применял способ что в видео с авторством Турбосквида ( тобишь, двигал и проверял и т.д)

Проверив все полики обрадовался =)

Но счастье длилось не долго

Так как я проверял все по деталям (в 2010 максе)

И вот когда я все это дело сгрупировал и Экспортнул, все было четко при экспорте.

Но беда пришла, когда я, эту модель Импортнул

Выскочила та же ошибка =( (но уже не несколько обьектов было с крысами, а всего лишь одна)

В общем я психанул и сделал только OBJ

Я сдался, но очень надеюсь, что найдется тот избранный, который дойдет этот путь до конца и поведает нам всем не избранным =)

Спасибо

Вставить имя в ответ
Перейти в профиль

TeHe4ek

Репутация: 21

На сайте c 18.02.2016
Сообщений: 2
Минск

17.02.2020 22:37

Мне помог еще такой странный метод- convert to editable mesh, потом convert to editable poly и все гуд)

Вставить имя в ответ
Перейти в профиль

sergious

Репутация: 64

На сайте c 20.12.2009
Сообщений: 31

10.03.2020 12:10

Странно, пофиксил все ошибки через xView но при экспорте все равно возникала ошибка крыс. Помог вот такой способ: https://youtu.be/CGrBwB2Ecas 

Вставить имя в ответ
Перейти в профиль

you3dbrain

Репутация: 889

На сайте c 28.01.2019
Сообщений: 34
ITALY, MILAN

15.03.2020 14:00

Ch

Цитата sergious:

Странно, пофиксил все ошибки через xView но при экспорте все равно возникала ошибка крыс. Помог вот такой способ: https://youtu.be/CGrBwB2Ecas  

Спасибо!)) По началу 2 часа игрался с xview, как оказалось, ваш способ решает проблему быстрееsmiley-smile.gif

Вставить имя в ответ
Перейти в профиль

Sto

Репутация: 2471

На сайте c 24.10.2011
Сообщений: 71
Мир

27.10.2020 21:20

Цитата sergious:

Странно, пофиксил все ошибки через xView но при экспорте все равно возникала ошибка крыс. Помог вот такой способ: https://youtu.be/CGrBwB2Ecas  

Отлично помогло большущее Спасибо !!!

Вставить имя в ответ
Перейти в профиль

garf86

Репутация: 428

На сайте c 09.08.2020
Сообщений: 12
город Юрюзань

24.11.2020 13:25

Цитата you3dbrain:

Ch

Цитата sergious:

Странно, пофиксил все ошибки через xView но при экспорте все равно возникала ошибка крыс. Помог вот такой способ: https://youtu.be/CGrBwB2Ecas   

Спасибо!)) По началу 2 часа игрался с xview, как оказалось, ваш способ решает проблему быстрееsmiley-smile.gif

Спасибо, помогло)

Вставить имя в ответ
Перейти в профиль

a-nyu

Репутация: 393

На сайте c 15.03.2020
Сообщений: 1
Москва

27.11.2020 16:03

Цитата sergious:

Странно, пофиксил все ошибки через xView но при экспорте все равно возникала ошибка крыс. Помог вот такой способ: https://youtu.be/CGrBwB2Ecas  

Спасибо!! Реально помогло!

Вставить имя в ответ
Перейти в профиль

xusan8700

Репутация: 0

На сайте c 18.07.2021
Сообщений: 1
metavers

26.03.2022 04:34

Some materials in this scene may not be supported by certain applications and will import as standard gray materials instead. The following materials are affected: -Leather_26 как быыт

18 май 2011

1. — В 3ds max есть готовый персонаж и его маппинг UVW’s. Для того, что мне его разукрасить экспортирую модель в формат .OBJ для Mudbox.
Так вот…. основная модель видимо не экспортируется — пишет — warning — rats nest in mesh.
2. — При импорте файла в Mudbox выпадает ошибка, что мол НЕ ХВАТАЕТ ПАМЯТИ или ФАЙЛ НЕ СУЩЕСТВУЕТ!

Кто поможет? Какие еще крысы в сетке??

  • 2309612.jpg

    337 КБ
    Просмотров: 1 103

- - (moooV)


18 май 2011

Да не нехватает памяти. А про крыс — это просто прикол про то, что сетка имеет незакрытые полигоны и дырки, проеденные крысами. Типа сетка дырявая и в ней размножаются крысы. Ни чего страшного, у меня так часто ругается.

18 май 2011

Да не нехватает памяти. А про крыс — это просто прикол про то, что сетка имеет незакрытые полигоны и дырки, проеденные крысами. Типа сетка дырявая и в ней размножаются крысы. Ни чего страшного, у меня так часто ругается.

И что же делать с памятью то подскажите?

- - (moooV)


18 май 2011

Ну, мудбоксом не пользовался — не знаю. Например, в збраш всегда все импортировалось нормально.

А у вас вообще низкополигональная модель — памяти тут не хватать не может в принципе. Это какой-то косяк мудбокса, скорее всего.

Стас Советский (id0)


11 июл 2012

Это всё фигня. Просто когда импортируете модель нужно проверить на дырки (да) и на пересечения граней, например модель может быть построена иделаьно, но две грани пересеклись (где нибудь на веках например) и всё, мудбокс в ауте. Ещё может быть что где-то какой-то полигон стоит не той стороной, его нужно флипнуть. А если модель у вас такая что в ней предусмотрены дырки и прочие издевательства, тогда в мудбокс лучше вообще её не пихать — подавится.

11 июл 2012

насчёт нехватки памяти — это просто Мудбокс так реагирует на русскоязычные пути в имени файла, просто переместите его куда-нибудь в корень диска С

Cleaning Geometry «Rats Nest In Mesh»

  
1160  
6  
0

 May 18, 2022 2:27 p.m.

Hello,

I am cleaning up photogrammetry with the poly doctor, clean sop, and a poly fill node. I am outputting valid topology from the poly doctor, then I export out of Houdini into 3ds Max and when I export out of Max it says I have a «rats nest» in mesh. Can anyone guide me how to find «rats nests» in a mesh in Houdini and remove them procedurally?

Vincent Griffith

Edited by VGriffith — May 18, 2022 14:35:37

 May 19, 2022 5:49 a.m.

Hi VGriffith
I remember having lots of these when i was doing photogrammetry.
If i’m not wrong, it was because of tiny holes with intersecting geometries, and i used to fix them in zbrush, smoothing out that area and maybe using a combination of dynamesh and zrememsher.
I believe that to do that procedurally you could convert them to VDB, and convert them back to polygons.
Not sure if you need to keep that original topology intact though.
Doing this would make you lose your original UVs, but you can still bake it back after.

 May 19, 2022 11:58 a.m.

It all depends on what the issue is
The description «rats nest» is very vague and not informative
Is it max telling you you have garbage geo but doesn’t bother specifying the actual issue?

It can be anything
— non manifold edges (including flipped polys, overlapping polys)
— duplicate vertex attachments
— degenerate primitives
— isolated points
— almost zero area prims
— intersections
— probably something else

Without your geo it’s difficult to pinpoint what your specific issue is

Edited by tamte — May 19, 2022 12:00:16

Tomas Slancik
FX Supervisor
Method Studios, NY

 May 19, 2022 12:12 p.m.

tamte
It all depends on what the issue is
The description «rats nest» is very vague and not informative
Is it max telling you you have garbage geo but doesn’t bother specifying the actual issue?

It can be anything
— non manifold edges (including flipped polys, overlapping polys)
— duplicate vertex attachments
— degenerate primitives
— isolated points
— almost zero area prims
— intersections
— probably something else

Without your geo it’s difficult to pinpoint what your specific issue is

Yeah I wish Max would say what part of the geometry is actually messed up. It literally just says «Rats Nest in Mesh» and leaves it vague like that. lol! It is so beyond frustrating. I was hoping on the Houdini end there was ways of combating all the issues you were listing with the poly doctor or some node like that so 3ds Max would shut up! lol! I would love to upload the geometry but I am not allowed to.

 May 19, 2022 12:26 p.m.

VGriffith
I was hoping on the Houdini end there was ways of combating all the issues you were listing with the poly doctor or some node like that so 3ds Max would shut up!

There is a way for sure
But as I said you have to identify the issue first to be certain you are using the right nodes to fix it

Tomas Slancik
FX Supervisor
Method Studios, NY

 May 19, 2022 12:30 p.m.

tamte

VGriffith
I was hoping on the Houdini end there was ways of combating all the issues you were listing with the poly doctor or some node like that so 3ds Max would shut up!

There is a way for sure
But as I said you have to identify the issue first to be certain you are using the right nodes to fix it

Yeah it’s tuff to find out the issue when it is a pile of triangles. Needle in the hay stack stuff. I will figure it out and report back.

 May 19, 2022 12:38 p.m.

VGriffith
Needle in the hay stack stuff

But you have Houdini so if you know you are looking for a needle you can find it

It’s only tough if you don’t know what to look for
maybe start with the things I listed

Or if you manage to export subset of your geo that still happens to be a «rats nest» and can post it here it may be easier

Edited by tamte — May 19, 2022 12:38:39

Tomas Slancik
FX Supervisor
Method Studios, NY

Rats nest warning

Follow Me!

Today I will write about this little tiny thing that I encountered this very afternoon. I was working in 3ds Max on a lovely toilet model (3D pooper ftw!) and as I attempted to export an .OBJ file I got this crazy warning message saying that there is a “rats nest in mesh “Water”. Yap. That’s the official name for the warning – the rats nest 😀 which I find to be pretty amazing and clever 🙂 It doesn’t say anything more than this. So I had to figure out what the problem was.

Rats Nest warning – The name is self explanatory

Rats Nest Warning message

As you can presume the name for this “rats nest warning” is self explanatory. If you think of a rats nest your first association would probably be messy, tangled, crowded place… Well, actually if you got this error, I am sad to tell you but your mesh that got this export warning is truly tangled and messy at some degree. And you need to do something about it, cause these things can cause you funny looking renders or even worse angry customers, if you are planing to sell your exported model in any 3D stock portal. So better to fix it right up.

Check Overlapping vertices, Edges and Polygons/Faces

So I got this warning because I somehow f*cked up my “Water” mesh (inside my toilet mesh), which was made from 24 vertices (yeah, from whole model I messed up the mesh that you can’t even call a mesh really, true talent I am…). So anyways, The solution is to check your mesh for Overlapping Vertices! I checked the Open Edges and overlapping Faces too (check picture below on how to do it) . So I got 2 overlapping vertices and one huge overlapping face in my mesh 😀 😀 yap, don’t know how that happened in a mesh of  18 polygons… but I have my mysterious ways I guess 🙂 I am very glad that 3ds Max is such an advanced program that it caught such a mess in a first place and informed me about it in a very stylish way, a very witty way of saying that you f*cked up somewhere along the way 🙂

Xview

Fix Your overlapping vertices, Edges and Faces

see the image bellow to see how to check what is overlapping in your scene.

xView active

So after checking all of the overlapping/open things in your mesh, weld all of them (select vertices, Right Mouse Click and choose Weld). After welding I advise you to check your mesh again with the xView. If xView shows that there still are some green areas on your mesh after inspection, check everything once more. If all is good you should be able to export your .OBJ file without any rats nest in it 😉

So that’s it. I hope this small tutorial-ish post was helpful. I am glad I got to fix my “pooper” and to get rid of rats nest in it! Thanks for reading my blog! Have A Happy Nice Week People 🙂

P.S. You can download this 3D Toilet model for free from Cgtrader ►►►HERE◄◄◄ and take a closer look on Sketchfab ►►►HERE◄◄◄

 

image with name Ieva on it

Share Me!

Rats nest after 50 layers

John L

Rats nest after 50 layers

I have printed many things successfully, but recently I’ve had prints fail, consistently, after around 50 layers.  (I don’t think the number of layers is relevant.)  As you can see in the photo, the bed adhesion is fine.  But at some point it starts extruding in air and producing the  rats nest.

I do see some extrusion that appears to be discolored (burnt?) but not very much.

Any idea what is going on?

BTW… PETG using the Prusa PETG profile and 0.15mm SPEED

Log in to be able to post

Posted : 24/02/2021 4:18 pm

Dan Rogers

(@dan-rogers)

Noble Member

RE: Rats nest after 50 layers

Hard to tell from the pictures — you’re saying that nothing broke loose from the bed and the head just started printing out in the middle of space?  Under those circumstances — have you ever printed this thing in the picture successfully before?  Not knowing what the shape eventually looks like, is it failing when printing a massive bridge?

I can see some globbing — and that burnt stuff had been stuck to the nozzle and eventually globbed down into the mess.  Somewhere the head is plowing into plastic to build up a glob like that, or possibly over-extruding.  Any signs of warping where parts of the print slowly eased into the air — that’s a common cause of nozzle starting to plow into prior extrusions.

Log in to be able to post

Posted : 24/02/2021 5:30 pm

John L

Topic starter
answered:

RE: Rats nest after 50 layers

Actually, after posting this, I checked with the creator of the model and they say that even with supports this is extremely difficult to print.  So, I guess I’m no longer surprised that it fails.

Nonetheless, I’d like to know what is the mechanism for the failure?  What is actually going wrong?  Anyone know?

Log in to be able to post

Posted : 24/02/2021 5:32 pm

John L

Topic starter
answered:

RE: Rats nest after 50 layers

@dan-rogers

Thanks for the message, Dan.

The model has some slender elements that go up at a 45 degree angle from the bed.  I suspect that if these weren’t so slender, it would be more successful.  As it is, I suspect that the thin leading edge is indeed warping and that is causing the collision with the head and subsequent mayhem.

Log in to be able to post

Posted : 24/02/2021 5:36 pm

Dan Rogers

(@dan-rogers)

Noble Member

RE: Rats nest after 50 layers

Try adding a brim.  Skinny parts that are long have a hard time with cooling of upper layers putting torque on the layer stuck to the bed.  Increase the bed touch surface area with a brim — I’d suggest 3 or 4mm.  It should be able to handle the 45 degree angle no problem.  You can help in that area by adding 

extra perimeters if needed (advanced)

detect bridging perimeters 

And I like to slow down the bridge speed by 5 or so.  With these settings I can get decent bridging at crazy angles.

Log in to be able to post

Posted : 24/02/2021 5:56 pm

Понравилась статья? Поделить с друзьями:
  • Rational ошибка e13
  • Rational ошибка e10
  • Rational ошибка 110
  • Rational scc we 61 ошибки
  • Rational e51 ошибка