The scene xref file can not be found как исправить

Доброго дня. Столкнулся с одной проблеммкой: вставил в сцену объект, как XRef. . . но как его оттуда удалить??? В меню "select by name" был только Dummy, но после его удаления ничего не поменялось. Буду премного благодарен за помощь

12 янв 2013

Доброго дня.
Столкнулся с одной проблеммкой: вставил в сцену объект, как XRef. . .
но как его оттуда удалить???
В меню «select by name» был только Dummy, но после его удаления ничего не поменялось.
Буду премного благодарен за помощь

12 янв 2013

ребят, ну неужели никто не знает, в чем может быть дело!,?

12 янв 2013

В общем, пришлось создать новую сцену и перенастраивать все.
Но было бы интересно, какудаляется этот самый ИксРеф)

12 янв 2013

File/References/XRef Scenes .

  • 2941782.jpg

    176,9 КБ
    Просмотров: 4 948

Юлия Плаксина


25 июл 2019

File/References/XRef Scenes .

Спасибо!)) Ваш ответ меня сегодня очень выручил))

25 июл 2019

скажите тогда можно ли xref клонировать по сцене, а то прокси муторно.

An externally referenced scene, or XRef scene, appears in your current file, but is actually loaded temporarily from another MAX file. As a result, the source scene is protected from any modifications you might make to the XRef scene via the master scene. Updates or changes made to the source scenes are also updated in the master file once the changes are made and saved to the source file.

  • File menu > References > XRef Scene

XRef scenes allow a team working on the same project to have access to each other’s work without the risk of changing the files. A designer can model a building, a second modeler might create the landscape; or one modeler might create a setting while another modeler creates a character. The animator can externally reference the setting as a scene and animate the cameras or characters in the setting without being able to make changes to the setting. If the setting file is changed, those changes will be reflected in the animator’s scene.

Objects loaded in the master file via XRef scenes cannot be selected nor modified, and do not appear in the Select From Scene dialog or Scene Explorer, the modifier stack, or the Track View. You can animate them in the current file only by using the Bind To Parent function in the XRef Scenes window.

You can snap to externally referenced scene entities. You can use Snap, AutoGrid, and Clone and Align to position local objects in context, as well as to pick objects as the target location for the clones. If you need to move, rotate or scale the referenced scene, you can bind it to a local object. Transforming the object the externally referenced scene was bound to transforms all objects in the externally referenced scene. You can also use externally referenced objects in the scene as the reference coordinate system. When you save changes to the externally referenced file (such as objects added, edited, or deleted), updating the XRef Scene inherits those changes locally.

Importing the whole village model into the building model as an XRef

Radiosity solution data cannot be part of an XRef if objects have duplicate names. To solve this, change the duplicate names. Also, to reference radiosity data externally, the Save Scene Information In MAX File switch must be on in the Radiosity panel of the Preferences dialog. (It is on by default.)

Be aware that render effects are not carried into the master scene by XRef scenes. To use the render effects (such as glow or flare) from the XRef file, merge them in using the Merge buttons found in the Environment And Effects dialog.

Note: Atmospheric effects assigned to objects in the source file are carried into the master file when the source file is used as an XRef scene.

Choosing XRef Scene displays the XRef Scenes dialog.

Accessing XRef Scenes

Although XRefs are inaccessible “boxes” in the scene, they can be accessed in various ways.

  • Cameras and lights in the XRef scenes can be accessed in the Viewports list and assigned to viewports in the current scene.
  • Objects from the XRef scenes are included in the Summary Info dialog.
  • Objects can be snapped to or used for alignment purposes with AutoGrid and Align.
  • AutoGrid works on XRef scene objects.
  • You can use objects from XRef scenes as target for cloning or reference systems.

Nesting XRef Scenes

XRef scenes can be nested. That is, an XRef scene can contain other XRef scenes, which can in turn contain other XRef scenes.

Note: For a nested XRef scene to update automatically, all of its parent scene files (files that include it as an XRef) must have Auto Update turned on .

For more about nesting XRef scenes, see the «XRef Scene Overlays» page.

An externally referenced scene, or XRef scene, appears in your current file, but is actually loaded temporarily from another MAX file. As a result, the source scene is protected from any modifications you might make to the XRef scene via the master scene. Updates or changes made to the source scenes are also updated in the master file once the changes are made and saved to the source file.

  • File menu > References > XRef Scene

XRef scenes allow a team working on the same project to have access to each other’s work without the risk of changing the files. A designer can model a building, a second modeler might create the landscape; or one modeler might create a setting while another modeler creates a character. The animator can externally reference the setting as a scene and animate the cameras or characters in the setting without being able to make changes to the setting. If the setting file is changed, those changes will be reflected in the animator’s scene.

Objects loaded in the master file via XRef scenes cannot be selected nor modified, and do not appear in the Select From Scene dialog or Scene Explorer, the modifier stack, or the Track View. You can animate them in the current file only by using the Bind To Parent function in the XRef Scenes window.

You can snap to externally referenced scene entities. You can use Snap, AutoGrid, and Clone and Align to position local objects in context, as well as to pick objects as the target location for the clones. If you need to move, rotate or scale the referenced scene, you can bind it to a local object. Transforming the object the externally referenced scene was bound to transforms all objects in the externally referenced scene. You can also use externally referenced objects in the scene as the reference coordinate system. When you save changes to the externally referenced file (such as objects added, edited, or deleted), updating the XRef Scene inherits those changes locally.

Importing the whole village model into the building model as an XRef

Radiosity solution data cannot be part of an XRef if objects have duplicate names. To solve this, change the duplicate names. Also, to reference radiosity data externally, the Save Scene Information In MAX File switch must be on in the Radiosity panel of the Preferences dialog. (It is on by default.)

Be aware that render effects are not carried into the master scene by XRef scenes. To use the render effects (such as glow or flare) from the XRef file, merge them in using the Merge buttons found in the Environment And Effects dialog.

Note: Atmospheric effects assigned to objects in the source file are carried into the master file when the source file is used as an XRef scene.

Choosing XRef Scene displays the XRef Scenes dialog.

Accessing XRef Scenes

Although XRefs are inaccessible “boxes” in the scene, they can be accessed in various ways.

  • Cameras and lights in the XRef scenes can be accessed in the Viewports list and assigned to viewports in the current scene.
  • Objects from the XRef scenes are included in the Summary Info dialog.
  • Objects can be snapped to or used for alignment purposes with AutoGrid and Align.
  • AutoGrid works on XRef scene objects.
  • You can use objects from XRef scenes as target for cloning or reference systems.

Nesting XRef Scenes

XRef scenes can be nested. That is, an XRef scene can contain other XRef scenes, which can in turn contain other XRef scenes.

Note: For a nested XRef scene to update automatically, all of its parent scene files (files that include it as an XRef) must have Auto Update turned on .

For more about nesting XRef scenes, see the «XRef Scene Overlays» page.

Создавая сцену для последующей визуализации, не всегда обязательно делать все с нуля. Различный декор, оформление, бытовые предметы и просто вещи заднего плана можно найти в Сети. Огромное количество предметов интерьера находится в бесплатном доступе. Их можно без проблем скачать и использовать в своей сцене. А как пользоваться скаченными файлами и как их добавлять в сцену, мы разберемся ниже.

1. Merge

Функция Merge используется при добавлении в сцену файла формата .max. То есть таким способом можно добавить объекты только из документов, созданных в программе 3ds Max. Допустим, ранее вы сделали интересные модели, которые органично смотрелись бы в новом интерьере. Тогда их без проблем можно добавить, перетащив файл на рабочую область. Или же можно добавить при помощи FileImportMerge и выбрать файл.

Функция Merge

Если перемещать файл в рабочую область, то загрузится вся сцена. Если воспользоваться кнопками, то можно будет выбрать присоединяемые элементы из списка.

Merge. Окно списка

2. Import

Import – это самый популярный способ добавления новой модели в сцену. На самом деле, Import умеет работать автоматически. Для этого просто нужно переместить файл из папки в рабочую область программы мышью. Но, чтобы лучше разобраться в принципах работы и поддерживаемых форматах, мы рассмотрим окно Import. Открыть его можно через File ImportImport.

Import

А теперь можно увидеть форматы, импорт которых поддерживает 3ds Max. Их довольно много, в том числе популярные: FBX, OBJ, DWG и прочее. Но также можно увидеть, что не поддерживается импорт документов из других программ для 3D моделирования. Поэтому, если вы работаете в других программах, не забывайте экспортировать в нужный формат!

Выбрать файл для импорта

Как и в Merge, здесь можно выбрать, что импортировать. И в этом самый большой плюс импорта через меню файла.

У 3ds Max существуют определенные проблемы со стабильностью работы. Поэтому бывают случаи, когда при импорте файла программа зависает. Этого можно избежать, отключив все ненужные данные. И не стоит пугаться, никто не говорит, что импорт в 3ds Max сломает всю сцену, программу и компьютер. 

Зависание

3. Xref

Функция XRef работает при добавлении объекта через перенос файла в рабочую область. Или же через FileReferencesXref SceneAdd и выбор файла. Сцена при этом добавляется целиком. При первом варианте объект можно будет перемещать, пока вы не кликните по рабочей области. При втором варианте перемещать объекты уже не получится. Однако можно будет создать какой-либо объект, выделить его, нажать кнопку Bind и щелкнуть по нему еще раз. Тогда XRef привяжется к объекту и с ним можно будет взаимодействовать. Так же стоит знать, что объекты появляются строго в тех координатах, которые назначены в их собственном файле.

Функция XRef

А теперь поговорим о преимуществах. Во-первых, эта функция не добавляет файлы напрямую. Она лишь обращается к некоторым данным. Именно благодаря ей можно использовать в большой сцене множество схожих объектов или крайне высокополигональные модели. И при этом объем файла едва ли увеличивается.

Объект есть, полигонов нет

Во-вторых, изменения в файле референса переходят в сцену. Например, понадобилось вдруг поменять модель, добавить деталей. Но с использованием XRef не придется больше ничего импортировать, все данные перейдут после нажатия кнопки Update Now в окне XRef Scene.

Изменения в файле референса

Именно благодаря этим инструментам можно наполнить любую сцену в короткий срок и без больших усилий. Практически всегда вместе с моделью импортируются материал, текстуры (если они есть). Поэтому такие объекты практически сразу будут готовы для визуализации.

Понравилась статья? Поделить с друзьями:
  • The requested url returned error 502 git
  • The project you are opening contains compilation error unity
  • The ole db provider bulk for linked server null reported an error
  • The nvidia opengl driver has encountered an out of memory error
  • The mesh is partially hidden как исправить